Drygge!

Ack, så dryg den här dagen har varit. I natt kunde jag knappt sova för jag hade så ont i halsen. Jag sover verkligen jättedålig om jag har ont nånstans, vare sig det är huvudvärk, träningsvärk eller halsont. Att sova på saken funkar inte för mig i de fallen. Det gjorde så fruktansvärt ont att de kändes som att jag hade ett stort öppet sår i halsen som någon petade på med ett rakblad. Klockan sex på morgonen gick jag upp för att hämta ett glas vatten och då satt pappan och åt frukost. När han frågade hur jag mådde så började jag gråta för att det gjorde så ont när jag pratade. Halsen var jättesvullen, och man kunde känna det tydligt på utsidan. Så jag tog lite homeopatiska mediciner och försökte somna om igen. Då kom mamman ner och sade att hon kunde ta Violette till skolan imorse och att hon kunde äta lunch där. Skönt! Nu kunde jag försöka sova ut. Jag vaknade flera gånger men gick upp för att äta frukost ungefär halv tio. Jag åt en skål med flingor och mjölk, ett glas juice och en kopp te. Detta tog mig ca 45 minuter att få ner eftersom det var så smärtsamt. Efter det gick jag och lade mig i sängen och spelade lite Betapet. Det gick dock totalt värdelöst, så jag försökte sova istället. Jag sov till och från men gick upp ungefär halv två för att äta lunch. Jag kände inte att jag direkt kunde äta något fast, så jag tog soppa, och det gick väl sådär. Jag åt en kiwi också som fick det att börja svida ordentligt. Men den var god. Jag passade på att ta en Ibumetin också, och då kände jag mig genast bättre. Febern gick ner och halsontet blev mindre.

Klockan fem hade pappan bokat tid hos läkaren åt mig och informerade också att jag inte behövde hämta Violette efter skolan. Jag satt och funderade ett tag om jag skulle orka duscha innan eller inte. Efter att ha laddat lite energi så bestämde jag mig dock för att göra det... Men vad händer? Vattnet blev aldrig varmt! Det var bara ljummet, och eftersom jag redan frös innan så kände jag inte för att duscha i ljummet (mer åt det kalla hållet) vatten. Så då var det bara att köra på bondeduschen istället och kleta på deo under armarna. Det som är drygt med feber är att man svettas som ett as, samtidigt som man fryser. Så klär man på sig mer så svettas man mer, men klär man av sig så fryser man. Störande. Det visade sig sen att värmen var avstängd av någon anledning, så elementen inte heller har varit på idag. Läkarmottagningen låg i alla fall bara några hus bort, så jag traskade dit. Jag fick först förklara mina symtom för läkaren och sedan gjorde hon lite vanliga rutinkoller som att kolla hjärtslag och andning. När hon sedan skulle kolla halsen gav hon ifrån sig ett lite förfärat "Oh...". Hon tog en lång pinne och petade mig i halsen för att få prover så hon kunde se om det var ett virus eller bakterier jag hade. Var det virus så skulle jag få fortsätta med de homeopatiska medicinerna som barnen tar, men skulle det vara bakterier så skulle jag behöva få en kur av antibiotika också. Vi väntade en stund och det visade sig att det var bakterier. Kul. Så jag fick recept på massa mediciner som pappan senare gick och hämtade ut. Jag kan tala om att jag inte behövde betala nånting av detta själv, och heller inte kostnaden för själva besöket. Och dessutom hade föräldrarna bokat läkartiden åt mig. Så jag är väldigt tacksam, de är verkligen huur snälla som helst. De mediciner jag tar just nu i alla fall är:
  • Ibumetin/Paracétamol Actavis - febernedsättande, 1-3 ggr/dag eller 2-6 ggr/dag beroende på vilken jag tar
  • Amoxicilline TEVA - antibiotika, två tabletter morgon och kväll i sex dagar
  • Angispray - För halsont, spraya när det behövs
  • Homeopatiska mediciner (arum triphyllum, mercurius solubilis, belladonna) - förebyggande, tre korn av varje 2-4 ggr/dag
  • Och för att inte glömma Bifiform Balance - hålla magen i trim (lite jobbigt med annat kranvatten m.m.), en tablett/dag
Haha, jag känner mig som ett vandrande apotek. Nåväl, bara det blir bra. Känns drygt att jag inte kunnat gå på varken franskalektionen eller dansen idag heller. Och imorgon tror jag att jag måste lämna Violette i skolan. Om det inte är likadant imorgon som det var imorse såklart. Men nu mår jag ganska bra faktiskt. Hoppas bara att jag kan sova ordentligt i natt, har sovit dåligt tre nätter i rad. Men först blir det nog lite kvällsbestyr!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Nämen usch :( Det där lät inte kul hörredu. Vet du varför du blev sådär? :o Det lät skumt att du blev sådär dålig mitt i allt, men hoppas det blir bra snart! Föräldrarna verkar ju jättesnälla, det var ju hur snällt som helst av dom att fixa allt åt dig ^-^ Skönt att dom bryr sig så mycket :3



Haha jag satt just och tänkte på mig själv när jag läste det här, har spänt åt alla tänderna hos tandläkaren igår och satt in några konstiga krokar, så nu kan jag knappt dricka vatten utan att det gör skitaont. Men jag kände att mitt problem blev lite mindre när jag läste det här XD



Har varit dålig på att kommentera nu igen, är lite lat med det... Men fortsätt skriva som du gör, för läsa gör jag alltid ^-^

Krya på dig! ♥

2011-11-22 @ 15:53:26
URL: http://najskajs.blogg.se/
Postat av: Janne

Stackars dig, inte kul. Men jag kan glädja dig med att jag också varit till läkare idag, checkup av min s k knöl på halsen. Först körde han en spatel i halsen så jag höll på kräkas, sedan körde han ner en titthålskabel nerför näsan och ner mot halsen (helotäckt) och avslutade med ett kraskande stick i knölen. Återbesök om drygt ett år...

Jag var till Vännäs i helgen, var lite snö där, men har ännu inte kommit någon snö till Umeå. Varm vinter i år!

Till helgen åker jag till Stockholm och jobbar med Gholam. Benji ska kolla katterna. De mår bra.

2011-11-22 @ 19:14:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0