Förvirrade Jasmin, strikes back!

Jag är förvirrad. Jag är en förvirrad människa. Även om jag inte vill inse det själv så är det sanningen. Man kan väl kanske säga ouppmärksam också, eller kanske slarvig. Jag vet inte hur jag kan beskriva det bäst.

Idag hade jag alltså anmält mig till balett från 12.00-15.30, och sedan jazz från 16.00-19.30 på dansskolan. TRODDE JAG. Jag hade peppat på morgonen och ställt in mig på den långa balettlektionen. Jag hade bestämt att inte dansa jazzen, eftersom jag skulle vara trött nog, och att jag dessutom inte kan något om jazz. När jag sedan kom dit klockan tolv så hörde jag att musiken var igång, och det var rörelse i danssalen. "Vad nu?" tänkte jag och gick in till omklädningsrummet. Där mötte jag min danslärare som förvirrat frågade vad jag gjorde där. "Jag ska dansa idag." svarade jag lika förvirrat. Hon pekade då på papperet där all information stod, och jag läste "söndag, balett från 10.00-13.30, jazz från 14.30-18.00." Jag har alltså läst fel hela tiden. JAG VET vad lördag och söndag heter på franska, men varför läste jag då fel? Varför läste jag inte hela lappen? Varför antog jag att det var samma tider som gällde för lördag och söndag?! Dumma, dumma jag. Så, jag kunde inte hoppa in i baletten efter att två timmar av lektionen gått, så dansläraren föreslog att jag i alla fall kunde dansa jazzen. Jag kände att det var onödigt att komma dit för ingenting, så jag betalade för den. Sedan satt jag och tittade på resten av balettlektionen i väntan på att jazzen skulle börja. I klassen fanns det en tjej som var helt sagolik. Jag har aldrig sett någon dansa så bra balett i verkligheten i hela mitt liv. Det går inte att beskriva hur duktig hon var, det var så himla vackert att kolla på henne. Jag kände verkligen att, sådär duktig skulle jag också vilja vara. Hon blev min förebild. När lektionen var slut så skulle hon bli filmad för att skicka in sin video till någon tävling, jag förstod inte riktigt vad det var. Men hon hade två olika koreografier som hon nötte och nötte och nötte. Hon började gråta mitt i allt, men bet ihop och fortsatte. Efter att hon haft tre och en halv timmes lektion innan, och sedan ska prestera sitt absolut yttersta i över en halvtimme till, så förstår jag att hon brast. Jag förstår verkligen hur hon kände sig. För balett är otroligt strikt. Det är centimeter, eller till och med millimeter som skiljer från rätt och fel.

Jag hade ätit en stor frukost i morse, för jag tänkte att jag skulle behöva den energin. Sedan när lektionen skulle vara slut skulle det vara precis lagom till att äta igen. Men det var så jag hade planerat efter tiderna jag trodde gällde. Och nu var det ju inte så. Så utan fika och mobil med mig fick jag leva på mitt vatten. Klockan 14.30 började äntligen lektionen. Jag var lite spänd eftersom jag knappt har dansat jazz någon gång i mitt liv. Men det visade sig vara väldigt roligt! Jag har alltid tänkt att jazz inte är något för mig, men nu när jag har testat så börjar jag tvivla. Vi gjorde många roliga övningar och korta koreografier till modern musik. Vissa av jazzens steg liknar balettens väldigt mycket, utom vissa detaljer, som placering av armar och ben. I en jazzpiruett exempelvis, så är det böjda benets knä placerat parellellt med det sträckta, medan det i en balettpiruett är vridet rakt ut. Detta är det man alltid strävar efter i baletten, så att för en gångs skull bryta ner det var väldigt svårt för mig. Det var även många andra steg som jag aldrig gjort förut som jag kämpade mycket med. Det var ingen direkt genomgång på rörelserna heller, så jag kände mig inte så himla bra vissa gånger då jag typ var en halv sekund efter på allt eller snurrade åt fel håll. Men det tog sig! Och det är mycket tack vare baletten.

Sista timmen av lektionen blev jag otroligt trött. Det var väldigt varmt i salen, och jag hade dessutom inte ätit något på sju timmar, eller åtta när lektionen var slut. Så min energi var i stort sett slut. Men det gör mig inget, för när jag sedan vandrat hem så var det lax och potatis till middag. Gööött! Och en bit chokladkaka till efterrätt. 

Jag är väldigt nöjd med dagen, även om det var jobbigt med missförståndet. Men det gjorde ändå inget, det var värt det. Nu är jag otroligt trött och har ont i mina ben. Så det blir nog Halv åtta hos mig, och sen sova. :)

Kommentarer
Postat av: Kajsa

ååh så himla irriterande med missförstånd :( Men ändå kul att jazzen var så rolig! :D Jag blir alltid taggad av att läsa om vad du gör, blir inspirerad på nåt sätt att själv sätta igång och göra saker ^-^ Som sagt så läser jag flitigt varje dag, men jag har inte alltid något vettigt att kommentera, du får ursäkta 8D Iofs är väl den här kommentaren inte precis givande, men jag kände att jag ville skriva nåt!



Jag kan ju ingenting om dans men jag förstår att den där tjejen måste ha varit sjukt bra, liksom.. balett är ju alltid vackert, speciellt när det utförs riktigt ordentligt! Du kommer säkert att vara där en dag du också! Bara kämpa på så ^-^



Jag åt också lax till middag! Fast jag har blivit dålig på att följa Halv åtta hos mig :( Är dock fortfarande supertaggad på våran egen Halv åtta hos mig-kväll! :'D

2011-11-06 @ 22:54:10
Postat av: Janne

Vad duktig du var som klarade hela dagen. Det är ju mycket just för dansen som du ville åka till Frankrike så det är ju bra att du blir nöjd med lektionerna. Det är nu kul serie på TV på söndagar om svenskamerikanser som tävlar med Anders Lundin, kolla om du kan ratta in den nästa söndag...

2011-11-07 @ 08:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0