Där var jag allt smart!

Idag fick jag en genialisk idé att kolla på tv med fransk undertext, och sedan skriva ner ord som jag inte fattade. De som sedan var värda att kunna skulle jag sedan plugga in och göra tester på, så att jag lär mig nya ord varje vecka. :) Efter att ha suttit och tryckt på nästan alla knappar på hela dosan så hittade jag inte någon inställning för undertext, och text-tv fungerade inte heller. Så, det fick bli att titta utan text vilket inte är det lättaste när alla pratar i ultrarapid, och sen ska man försöka stava det man hör. Jag hittade dock ett naturprogram, och där pratar de ju alltid långsamt och artikulerar väl. Men nackdelen är ju att de inte säger direkt användbara ord eftersom det är en dokumentär. Och det hela slutade ändå med att jag satt och storbölade för att en lejonunge hade blivit förlamad i båda bakbenen eller något sånt, så att han liksom var tvungen att släpa hela bakdelen efter sig och dra sig fram med frambenen, och eftersom han var så långsam så var hela flocken tvungen att lämna honom bakom sig. Jag ska aldrig kolla på naturprogram igen.

Senare när mamman kom hem bad jag henne att fixa undertext till mig, men då lyckades inte hon heller. Så, där sprack ju den idén. Men jag och barnen kollade på tv ändå, och fastnade på Top Model. Nu kommer något riktigt störande. Som sagt så dubbas allt. Och då menar jag verkligen ALLT. Det spelar ingen roll om det är proffsigt eller inte, det ska bara inte vara engelska. Så Top Model bestod av en simpel ÖVERINSPELNING, vilket betyder att man hörde de amerikanska originalrösterna i bakgrunden medan någon entonig fransyska pratade över. Och ibland blev det ju som osynkat, så då kunde någon tjej nästan ha sagt en halv mening innan fransyskan snabbt hoppade in och översatte. Skitstörande, verkligen.

Till middag blev det sedan crêpes som jag njöt av till fullo, eftersom det inte kommer bli det på ett tag. Näe, för nästa fredag är jag ju i La Suède! :D Imorgon kommer ett gäng från mammans jobb på middag också, och vi sa äta jambalaya, vad det nu innebär, medan barnen ska äta tacos. Jag ska också hinna med en sväng på gymmet efter frukost och sedan en sväng på stan efter lunch. Spännande!

Ciao peeps.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0