För att göra en väldigt väldigt lång dag väldigt väldigt kort

Imorse var det uppe med tuppen som gällde. Men eftersom jag och mina två bästa brudar knappt hade hunnit i säng förrän vi skulle upp igen så var det inte överdrivet svårt. Sen bar det iväg till Stockholm där jag fick sitta och vänta på nästa flyg. Och jag väntade, och väntade, men ingen uppdatering stod på skärmen. Jag började bli fundersam, gick lite fram och tillbaka. Tänkte att "hm, gaten stänger om typ fem minuter, men ändå så står det inget på skärmen. Märkligt." Efter att ha gått lite av och an så insåg jag sedan att jag suttit på fel terminal hela tiden. Bra Jasmin, riktigt bra. Så jag börjar springa som en idiot och sick-sackar mellan alla människor. Frågar lite folk i farten om vägen till terminalen eftersom Arlanda är sämst skyltat. Jag hittar sedan terminalen, men där det på skärmen säger att gaten är STÄNGD! Jag får panik, springer fram och tillbaka, svär lite grann och sen hittar jag en kille i säkerhetskontrollen som leder mig före alla andra och visar vägen till gaten. Han ger mig en väskvagn och säger "du kan hinna om du springer". Så när jag äntligen når fram står endast en gubbe i gul väst där. Annars, helt öde. "Alla väntar på dig." säger han bittert, men jag blir bara överlycklig över att de faktiskt väntade. Bra där, Stockholm! Jag som trodde att jag var så duktig, men där hade jag fel. Det känns väldigt pinsamt att erkänna, men jag missade nästan flyget.

Väl framme i Paris så hämtar jag väskan och börjar leta efter tågstationen. Det visade sig vara en väldigt låååååång väg dit, men tack vare att det var så bra skyltat så hittade jag till slut. Nu kunde jag andas ut lite. Jag köpte lite mat på nåt fik som hette PAUL och satte mig och tittade ut över alla människor som gick förbi. Jag såg bl.a. en kille med protesben och en uteliggare som låg under en filt. Jag har även upptäckt att folk pratar väldigt tyst här i kassor och sånt, och snabba franska viskningar är inte det lättaste kan jag säga. Nicka och le, det är svaret till allt.

När tåget väl kom så flöt det på väldigt bra. Det var dock inte bara ett tåg, och inte två tåg, utan TRE tåg som jag skulle ta för att komma fram. Men det gick faktiskt bra, jag är lite stolt över mig själv. Det enda jobbiga var ju all väntetid... Sjukt jobbigt. Den här dagen har varit så lång och full av väntan att jag vissa gånger inte ens märkt att jag somnat. Jag sov nästan hela flygresan till Paris faktiskt. Men hellre det än stressa helt ärligt.

Nu ska jag i alla fall krypa i säng! Jag uppdaterar med lite bilder på rummet och så snart hade jag tänkt, när jag hunnit packa upp lite. Huset är tre våningar, plus källare och pool. Jag har gått på autopilot hela kvällen, så jag minns knappt var jag kom in. Hur som helst så är familjen jättemysig och de är väldigt mångspråkiga.

För att vara lite allvarlig så miste jag en kär vän igår natt. Haku, min fina degu, somnade in efter ett par kämpiga dagar. Som tur i oturen kan man väl säga att det känns skönt att jag hann säga hejdå. Han är på ett bättre ställe nu.

Vila i frid.
Haku
april 2006 - 12/09 2011

Kommentarer
Postat av: Andrea

Åh, vilken resa! Så himla tur att du trots omständigheter hann till flyget och att du dessutom verkar ha hamnat på ett sådant bra ställe. Jag är verkligen taggad inför detta, för du kommer få så otroligt lärorika och fina upplevelser där borta :) Jag tycker att du ska vara jättestolt över dig själv som faktiskt vågade tacka ja till detta - du är en modig brud du. But then again, oss ersbodare emellan, så har ditt mod aldrig varit någon vidare hemlis ;)



KÄRLEK från Sverige

2011-09-13 @ 00:57:44
URL: http://puffmamaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Fantastiskt! Jag ser mycket fram emot inläggen på den här bloggen! Vilken kämpig resedag det blev, men ack så lärorikt. Du kommer verkligen märka hur snabbt man växer när man tvingas göra saker på egen hand. Det är himla gott balsam för självkänslan ;) Jag blir nästan lite avis... jag vill också åka på "ego-resa" till france! Kanske sen :) Bra jobbat! Uppdatera mer snart!

2011-09-13 @ 08:44:19
URL: http://liteanteckningar.wordpress.com
Postat av: Milla

Haha du fick en att fundera när du sa att jag fick hälsa på i Sthlm eller i Paris. Där fick man så man teg. ;) Som Andrea säger så vilken himla tur och vilken snäll kille som lät dig springa före! Arlanda är ju ett mindre helvete när man är stressad, I know.... Hoppas att du hittar ut ur huset och att du får en underbar vistelse! Vill höra massor mera ^^

2011-09-13 @ 10:05:21
Postat av: Kajsa

Haha herregud! En sån dag! Jag kände paniken med dig där XD Och en sån tur du hade med dig ändå, jag tror att hela den här resan kommer att bli det bästa på länge :D Du kommer att växa så himla mycket och få med dig ett jättefint minne för livet! Och jag håller med Andrea, du är bra modig som vågar ge dig iväg sådär, det är inte alla som gör ;)



Ha det bara FULLSTÄNDIGT UNDERBART där borta nu! ♥

2011-09-13 @ 13:12:21
Postat av: Janne

Jag sa ju att du skulle iväg till terminal 5 förbi Sky City! Men tur du hann. Minns du när du och jag lubbade i sinnes när vi var på Heathrow i London? Och fick sova på golvet. Terrible. Ska alltid va nåt när man reser... Men bra att familjen är mysig. Jo, stackars Haku, men han lider inte nu. Det var förresten den bilden jag tog av honom nyligen (sista bilden av honom). Vi hörs!

2011-09-13 @ 17:25:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0