Här kommer det bilder!

Alltså denna dag! Det är allt jag kan säga. Efter frukosten så följde jag med mormorn och skjutsade Violette till ridskolan. Det är ett väldigt fint och gammaldags stall med massa hästar av olika färg och storlek. Det fanns en häst som hette Gargamel, det tyckte jag var roligt. Efter det så åt vi lunch och pysslade lite. Då Violette bara är sju (fyller åtta) så behöver hon mer stimulans än de andra barnen (Louise 11, Valentin 10) som mestadels roar sig själva.

Vid tjugo över tre så gick jag och morfarn till "komvux" för att anmäla mig till franskakurser. Nu kommer det mest komiska men även mest jobbiga för idag. För att de ska kunna lägga upp en bra planering över min utbildning så behöver de veta vilken nivå jag ligger på. Så jag fick sitta och göra alla möjliga konstiga tester i en och en halv timme. Det kanske inte låter mycket, men tro mig, jag led. De första testen var "uttalstest" som gick ut på att jag läste en lång rad bokstavskombinationer. Till exempel så stod det "pi po bu la ou ku" o.s.v. som jag skulle uttala som jag trodde de uttalades. Sedan ökades svårighetsgraden med långre stycken och till slut riktiga ord. Sedan skulle jag även skriva dem när han som höll i det hela sade typ "kö no bi på" eller "la maison un chien" o.s.v. Sedan var det massa konstiga uppgifter som typ "Du är sjuk. Du ska skriva ett brev till din kompis och fråga honom nånting. Vad frågar du?". Sista delen bestod av att jag fick meningar med luckor i och olika alternativ att fylla i luckorna med. Sen var det en del andra mindre partier. Under nästan hela provet så satt han mittemot och typ stirrade på mitt papper eller stod bredvid och kollade vad jag skrev, så jag blev hur stressad som helst. Jag märkte också att ju mer jag tänkte, desto svårare blev det. Om jag började analysera ord så blev jag helt blank, men om jag inte tänkte utan bara läste eller lyssnade så kom det av sig själv.

Något jag förresten glömde nämna var att folk inte dricker te ur koppar som normala människor här. Näe, här dricker man te ur skålar! Skålar som jag äter flingor ur. Så om jag ska ha te får jag ta en av barnens barnmuggar med prinsessor och fotbollar på, med andra ord normalstora muggar. Sedan så gick jag förbi det där konditoriet idag igen och såg namnet, Le Péché Mignon!

Här kommer lite bilder på mitt rum! Jag kan tillägga att toaletten ligger utanför rummet, och att handfatet till toan ligger i hallen konstigt nog.

Jag vill även tacka så jättemycket till alla som läser och kommenterar! Då vet jag att ni finns där ute och lever och andas. Fortsätt med det är ni snälla, det är väldigt fint!

Nu ska jag kolla på det bästa programmet i världen, nämligen Halv åtta hos mig! :D Jag tackar gudarna för tv4play!











Här är katten Nos! (tror hennes fulla namn är Noisette). Väldigt busig! Eftersom familjen har bott i Skåne så pratar de med skånsk brytning, vilket innebär att Nos uttalas "Neus", så jag trodde först att de sade något på franska. Jag känner att någon måste hjälpa mig att rätta till min norrländska när jag kommer hem, ibland läser jag hur saker uttalas på skånska. Och franska!


Detta pysslade vi med idag! :)

Kommentarer
Postat av: Milla

Snacka om att Kerstin var snäll med sina prov om du fick utstå med honom stirrandes konstant... Oo Mycket snyggt rum också, väldigt, eh, grönt? Snyggt dock att de varvat med vitt. :) Nu vet du också hur jag hade det när vi var i Frankrike med klassen, fick bara te ur soppskålar fast med öron. Kul att du får känna dig lite söt med en prinsess mugg i alla fall :]



Ska till Sthlm i morgon och se Spamalot på Oscarsteatern på lördag. Kommer få abstinens när jag inte har en dator i närheten så jag kan uppdattera mig på din blogg (a) Massa jättestolt över dig!

2011-09-14 @ 22:50:30
Postat av: Kajsa

Jasmiiin! Jag blir alldeles tossig av att läsa allt! Blir helt lycklig i själen för dig haha! Det verkar så hiimla kul! Och värsta spännande och mysigt och allt, jag fattar inte ens att du är där! Det känns jättekonstigt att faktiskt inse att du ÄR där på riktigt, det går som inte att förstå när jag sitter här i Sverige hur långt som helst ifrån dig. Men shit alltså, jag är redan taggad på allt du kommer att uppleva!



Och Halv 8 hos mig btw, GALET med poäng! :O

2011-09-14 @ 22:53:05
Postat av: Kajsa

P.S. FRÄSCHT RUM!

2011-09-14 @ 22:53:56
Postat av: Andrea

Åh hihi, värsta mysigt allt låter. Och på tal om alla proven - det är ju SVINBRA att dom kollar exakt vilken nivå du ligger på, för det är ju då dem verkligen kommer kunna hjälpa dig att utvecklas. Shit, jag har en känsla av att du kommer komma hem och ha värsta franska brytningen. "Du måste bli billigaréé!" XD



Juste Jasmin, på söndag vill jag och Kajsa skype:a med dig! <3

2011-09-15 @ 16:10:10
URL: http://puffmamaa.blogg.se/
Postat av: Janne

Bra med bilderna på rummet så man ser hur du bor. Datorn, necessären, vattenflasken och allt kommit på plats. Lagt upp dom perfekt. Jobbigt med skånskan då är det kanske nästan lättare om de pratar franska så du med gott samvete kan fråga om det är ord du inte förstår. Som när vi var i London när jag gick i gymnasiet, hade danska grannar, men pratade hellre engelska med dom. Knasigt prov, får se vilken grupp de sätter dig i, i den värsta typ motsvarande SFI-gruppen. Kul att de har en kisse. Apropå kisse, Haku har fått en respektfull begravning lillstackarn. Här i Umeå är mest regn varje dag. Kan du se svenska kanaler på franska TV:n?

2011-09-15 @ 19:56:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0