Tigerkaka (med Nutella)

Tidigare idag bakade jag och Violette en tigerkaka med Nutella istället för vanlig chokladsmet. Jag tänkte nu lägga ut receptet för er som vill testa på det. Aningen krångligt är det, men god är den! Smakar mer hasselnötter än choklad. Jag hade dock inne kakan för länge i ugnen, för när den egentligen skulle vara klar så var den fortfarande lös, så jag stängde av ugnen och lät den stå. Och där stod den lite länge. Här kommer det i alla fall! (I Frankrike använder man förresten gram när man mäter upp allt, men vissa grejer har jag översatt till teskedar då det är ex. "en påse vaniljsocker".)

Gâteau marbré (au Nutella)

Ingredienser
5 ägg
125 gram råsocker (eller strösocker)
125 gram mjöl
1,5 tsk bakpulver
125 gram Nutella
1 tsk vaniljsocker

Såhär gör du
1. Sätt på ugnen på 180˚C
2. Vispa fyra äggulor tillsammans med sockret tills blandningen blivit vit/ljusgul. Lägg sedan i ett helt ägg i blandningen tillsammans med mjölet och bakpulvret. Blanda väl.
3. Dela smeten i två lika delar och häll upp dessa i var sin skål.
4. Värm Nutellan över ett vattenbad tills den blivit aningen flytande.
5. I ena blandningen blandas den värmda Nutellan, och i den andra vaniljsocker.
6. Vispa äggvitorna hårt tills det blir ett vitt fluff. Fördela dem sedan över de två olika blandningarna (vaniljsocker - Nutella). Blanda väl med hjälp av en slev.
7. Smöra och bröa en form alternativt lägg i bakplåtspapper.
8. Häll i de olika blandningarna genom att alternera dem så att det bildas olika lager.
9. Ställ in formen i ugnen och låt kakan gräddas i ca 30 minuter. Låt svalna innan servering. Njut!


Kommentarer
Postat av: Andrea

Åh seriöst, jag blev värsta sugen på att göra den där nu. Tror fan att jag ska köpa hem lite nutella och testa baka imorgon!



Förresten jasmin, jag frågar igeeen - NÄR KOMMER DU HEM? haha det låter som att jag är helt galen i dig men....DET ÄR BARA FÖR ATT JAG ÄR DET. Haha nämen XD

2012-02-08 @ 21:47:19
URL: http://puffmamaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0