Sicken kväll

Nu är jag SÅ STOLT över mig själv. Ikväll var jag med Rob, Alex, Andrea, Isabella och Yann. Vi satt på deras favoritbar (tänker bara på "Vänner" när de alltid hänger på Central Perk) och pratade och hade det roligt. Det var mycket trevligt faktiskt! :) Vi spelade lite foosball och åt räkchips vi fick av ett sällskap som hade hämtat kinamat. Det som är så bra i Frankrike är att man kan ta med sig maten och äta den inne på baren, som vi gjorde för några veckor sen också. Men det jag är så stolt över att jag till största delen av kvällen pratade franska!! Och jag satt verkligen och lyssnade på alla och tog in allt. Jag förstod inte alltid, och sen är jag fortfarande kvar i fasen att jag måste höra klart och tydligt vad personen säger, och inte som på svenska då något ord kan falla bort men man ändå fattar. Stundtals var det ganska hög volym där inne, så det blev lite svårare att hänga med då. Men ändå! Och mycket tror jag har att göra med att Inga inte var där. För hon är väldigt rädd för att prata franska, och sen känns det lite som att vi ses som en person när vi går någonstans tillsammans. Så då känner man sig lite låst. Jag avslutade kvällen halv ett i alla fall, då baren stängde. De andra skulle vidare men jag ides inte följa med. 

Idag har jag annars varit på gymmet igen, tredje gången den här veckan. Väldig doktig den! Och det märks, för jag har haft träningsvärk lite överallt, vilket faktiskt knappt aldrig brukar hända annars. :O Men nu ska jag vila mig till måndag inför danslektionen. Sen har jag även sett HELA första säsongen av Seinfeld! Haha, fast okey, vem försöker jag lura, det var bara fem avsnitt... Dock såg jag inte säsongspremiären av Gladiatorerna som började ikväll. Såg ni det? :)

Igår var det épiphanie (trettondag jul), och då brukar man äta en speciell kaka. Eftersom vi åt crêpes igår dock så åt vi kakan idag. Och traditionen gäller; inuti kakan finns en liten grej. Den som får biten med grejen i och hittar den blir kung (som mandel i gröten). Kungen får sedan utse en drottning, och det är det! Den som hade turen ikväll var pappan, och han utsedde Violette till drottning. Idag åt vi den traditionella kakan (med mandelfyllning) och imorgon ska vi testa den andra varianten som utöver mandeln även innehåller choklad och päron. Spännande. :) Imorgon ska jag och gänget även gå på bio. Minns inte vad filmen hette, men det var en fransk komedi. Jag hoppas på den. Den börjar halv elva på morgonen dock, så min sovmorgon blir inte hemskt lång tyvärr. Därför ska jag bums i säng nu! Godnaatt!


Galette des rois heter kakan.


Inuti den här versionen fanns en liten bil som jag fick behålla som souvenir. :)

Kommentarer
Postat av: Janne

Vad duktig du var att hänga med på franskan, det är nog svårt att lyssna på en person som pratar i en ostörd miljö, tänk då när det är flera personer i en stökig miljö - och förmodligen med slanguttryck dessutom. Duktig flicka!

2012-01-08 @ 12:13:38
Postat av: Andrea

JASMIN! Jag vill skypea med dig men jag slutar inte förrän 21.30 :(

2012-01-08 @ 14:33:27
URL: http://puffmamaa.blogg.se/
Postat av: Linnéa

svar

Tack det går bara fint! Nu är jag lite sjuk så är väl inte lika leksugen som jag var den första veckan. Men ajg bor i en jättesnäll och fin familj så det känns bra:) hur går det för dig?? Lär du dig någon franska?:D

2012-01-24 @ 19:27:33
URL: http://litenpil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0