Gårdagen

Så, gårdagen. Förmiddagen började som vanligt, frukost, lunch och så vidare. Vid tre så for några av oss "barn" på bio faktiskt! :) Vi såg "Happy New Year" (New Year's Eve). Den är amerikansk egentligen, men vi såg den dubbad, såklart. Så jag förstod inte så värst mycket. Förstår ju helheten såklart, men alla konversationer var inte de lättaste. Det var en bra feel good-film i alla fall, och sen var det typ en miljard kändisar som var med. Sen var det roliga bloopers i slutet.

När vi kom hem igen gjorde jag mig i ordning för kvällen. Det tog inte lika lång tid som jag trodde att det skulle göra, så då hade jag rätt mycket dötid. Och att ha dötid betyder verkligen död tid. Eftersom jag inte direkt kunde kommunicera med någon så bra så strävade jag mest runt och tittade på vad alla gjorde. Det är drygt. Lite less är jag, för jag vill egentligen inte ta till engelskan bara för att jag kan, utan jag vill ju försöka prata på franska. Men när jag sen börjar tänka ut ett samtalsämne så inser jag att jag knappt kan säga hälften av alla ord jag tänker på. Man känner sig ganska ensam. När det väl var dags för middag så gick det bättre dock, för då sitter alla samlade och man kan bara lyssna och äta. Först hade vi fördrink och apéritif i sällskapsrummet. Det bestod av minicroissants med ost och skinka, pyttesmå "pajer" fyllda med ost och lax och jordärtskockssoppa i shotglas. Sen flyttade vi oss till matsalen för förrätt. Vi hade möblerat om lite så att alla skulle rymmas att äta tillsammans. Det var foie gras, gravad lax, ostron och något annat som jag inte riktigt visste vad det var som såg ut som höga crêpes. Efter det diskades det undan och barnen förberedde lekar innan huvudrätten. Leken gick ut på att man fick höra en låt och sedan skulle man ropa ut filmen eller seriens titel. Den som var först att svara fick en poäng. Jag lyckades skrapa ihop två poäng. :D Men det gav mig bara en femteplats tror jag, så inget pris till mig. Till huvudrätt var det sedan oxfilé lindad i örter och någon slags puré, med en sås på svamp. Gödan säger jag bara. Och som sagt så äter man middag sent här i Frankrike, och är det finmiddag blir det oftast ännu lite senare. Så vi åt middag ungefär klockan halv tolv!

Efter tolvslaget var det sedan fyrverkerier som gällde. De var ganska fjuttiga, men fint var det ändå. Eftersom vi var ute på gården och tände, som är inhängnad, så blev det rätt mycket rök som samlades dock. Efter det gick vi in och åt ostbricka. De flesta ostarna var helt okey, men de luktar ju så hemskt. Efter det kom måltidens höjdpunkt: efterrätten. Den bestod av chokladkaka, ananas och vitchokladmousse med passionsfruktsås. MMM!

Under resten av kvällen blev det lite mer lekar, mycket stoj och mycket dans. Sedan var det även en liten klapputdelning. Jag fick några trisslotter och lyckades skrapa ihop hela 52 euro! :D De pengarna ska jag hämta imorgon. Jiho!

Sammanfattningen blir: en otroligt rolig kväll med god mat, fint folk och mycket nöje! Här kommer lite bilder.


Nästan hela gänget. Kunde inte backa längre, så de längst till vänster fick inte plats.



Under kvällens gång fick vi kort där det stod uppmaningar som gav olika mycket poäng. Här utför jag en grej, hahaha...

KABOOM!


Dance dance dance!

Klapputdelning!

Efterrätten, yummyyy!

De flesta av oss "barn".

HEEEY MACARENA!

Konfetti, partyhattar och hela köret...

Kommentarer
Postat av: Janne

Vilken livad nyårsfest alltså! Helsicke mycket folk, t o m mer än vi var det året vi hade Jabbar och alla. Mat, fyrverkerier, lekar och allt. Verkar som ni haft jättekul! Bra!

2012-01-03 @ 08:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0