Avskedsmiddagen/La fête d'adieu

Gårdagen var så himla himla fin... Jag är så otroligt nöjd över att jag faktiskt tog tag i att fixa ihop något. Bjuda in folk, planera meny, skriva handlingslista till föräldrarna, laga mat, fixa presenter...Ja. SÅ JÄKLA BRA DET BLEV! Jag är ju rätt duktig ändå på att vara värd! Bortsett från att jag varken kan öppna en champagne- eller vinflaska, haha! Jag är dock lite missnöjd över att jag glömde bort att jag hade en kamera flera gånger, så tog inte så många bilder som jag hade hoppats på.

Nåväl, lördagen var lång för min del, men ska försöka korta ner lite. På morgonen så åkte barnen iväg, så det blev till att säga hejdå till dem. Och vilket gråtkalas det blev alltså... ALLA grät. Usch, sjukt jobbigt. Men jag VET att jag kommer att träffa dem igen. Jag vet att jag kommer att komma tillbaka och hälsa på, en dag.

Efter att jag torkat tårarna så gav jag mig av till gymmet en snabbis. Sedan efter lunch och dusch så satte jag igång med kvällens meny. Tanken var ju att den skulle vara lite svenskinspirerad. Jag är ändå impad av mig själv, det var jäkligt gott! Och gästerna var nöjda! Menyn såg ut som följande:
Förrätten:
Räkröra med pepparrot, serverad på toast.
Huvudrätten:
 Paj med lax, chèvreost och spenat.
Efterrätten:
Sommarkaka serverad med vispad grädde och färska jordgubbar.
 
När gästerna väl kommit så satte vi oss ute på gården och drack champagne och åt lite snacks. Det var verkligen jättemysigt! Jätteskönt väder. Sedan så gick mina fina gäster på husesyn i vårat s.k. "slott", medan jag förberedda det sista inför förrätten. Och krajade en tallrik. Annars så åt, pratade och skrattade vi gott hela kvällen! De blev glada över de söta små paketen jag gjort i ordning också, hihi! Och dessutom fick jag en present av Inga! Hon är så himla fin den tjejen... ger alltid presenter till alla. Här kommer bilder! Nu ska jag sluta babbla!

Notera, dukat med små fina namnskyltar! Som alla satte på kläderna sen, haha!
Mmmm, go'pajen!
Presenterna bestod av små askar med hemmagjorda havrekakor inuti, snören i svenska flaggans färger, och en lapp där receptet till kakorna stod på ena sidan, och en liten personlig text på andra sidan! :) /Les cadeaux étaient des petites boîtes avec des gâteaux aux flocons d'avoine dedans faites par moi, des fils aux couleurs du drapeau suédois, et une petite carte avec la recette sur un côté, et des petits mots personnel sur l'autre côté! :)
Rob och Céline läser sina kort. :) / Rob et Céline lisent ses carte. :)
Pepe, Rob, Céline, Allison, Inga, Jasmin.
"Alla gör en grimas!"... förutom Pepe, haha!/ "Tout le monde faisons une grimace!" ... Sauf Pepe, haha!

/Le soirée hier était tellement sympa! Je suis très content que j'aie organisé le tout! Franchement, je suis un plutôt bon hôte! Sauf que je n'arrive pas ouvrir une boteille de vin ni une bouteille de champagne, haha!

Le samedi était long pour moi. Après les enfants sont partis tôt le matin, et j'ai arrêté de pleurer, je suis allée au gym. Et après le déjeuner et une douche, j'ai commencé avec la nourriture pour le soir. Le menu était inspirée par la Suède. Franchement, je suis impressionnée par moi-même, c'était si bon! Le menu était:
 
L'entrée:
Un mixture aux crevettes avec raifort, servi sur toast
Le plat principal:
Tarte au saumon, du fromage de chèvre et d'épinard
Le dessert:
"Gâteau d'été", servi avec crème chantilly et fraises fraîches
 
Quand les invités sont arrivés, on a bu l'apéritif dehors sous le beau temps. C'était tellement sympa! Après, mes chers ont regardé au "château" au même temps que j'ai preparé l'entrée. Et aussi cassé une assiette. Sinon, on a mangé bien, et parlé et rigolé beaucoup! J'ai donné les cadeaux a tous et Inga m'a donné un cadeau aussi! Elle est vraiment gentille cette fille! Merci! Et merci à tous vous autres aussi!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Omg Jasmin jag blev alldeles varm och fluffig inom mig av att läsa det här! Så himla fint det verkade ;_; Fixa mat och presenter och allt, helt sjukt gulligt ju! Blir lite avis på stämningen ni verkade ha, ser jättemysigt ut! ^-^

Och du kan inte ANA hur peppad jag är på att du ska komma hem! Vi väntar otåligt här borta! :'D ♥ (och jag förväntar mig ett besök av dig i stugan, bara så du vet :3)

2012-07-08 @ 21:11:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0