Midsommar

Hur svensk är jag egentligen? Tja, inte så mycket faktiskt. Svenska traditioner är inget vanligt i min familj. Vi firar aldrig midsommar. Vi äter eller tillagar heller aldrig palt, blodpudding eller pannkakor. För att vara helt ärlig så hade jag glömt bort att det var midsommar idag. Men börjar man surfa runt på internet så är det inte så svårt att missa.

Även om jag aldrig firat midsommar så skulle det inte sitta helt fel att tillbringa lite tid med nära och kära. Känna doften av nygrillat kött, äta en stor fet gräddtårta med färska jordgubbar på och se solen gå ned och upp igen. Fast ja, snackar vi om mitt kära Umeå här så lär det väl vara ljust dygnet runt. Am I right? Jag fick i mig några jordgubbar på kvällens crêpes i alla fall. :) Och det räcker som firande för mig. Hoppas ni alla haft en fin midsommar! Länge leve Sverige, tjohoo!



/Je ne suis pas une vraie suédoise. Les traditions suédoises n'est pas quelque chose que je fête si souvent. Aujourd'hui, c'est "la fête de solstice", midsommar. Nous ne fêtons jamais la midsommar chez moi. Ni on mange beaucoup de nourriture suédoise. Si je vais être tout honnête, j'avais oublié que c'est midsommar aujourd'hui.

Même si je n'ai jamais fêté, ce serait sympa de se rejoindre mes amis et ma famille comme tout les autres suédois. Manger la viande grillée, et un grand gâteau à la crème avec des fraises fraîches. Et aussi voir quand le soleil se couche et se leve. Mais, si on parle de ma chère Umeå, le soleil est toujours là, n'est-ce pas? J'ai mangé un peu de fraises sur mes crêpes ce soir quand même. :) Et ça suffit pour moi comme fête. Vive la Suède!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0