Framtiden och allt sånt där

Efter ett litet Skype-samtal med mina allra finaste pinglor igår så fick man verkligen upp ögonen för världen. Vad vill jag egentligen? Vad gör jag nu, och vad händer sen? Efter en liten upplysning av Andrea så drabbades jag av ett akut behov att börja kolla in olika program att söka till, då jag till och med hade varit för lat för att läsa på och insett att alla program börjar på hösten, en gång om året alltså. Så söker jag inte nu, så betyder det att jag sitter fast i klistret som kallas pluggpaus i ett helt år till. Ja, människor har tjatat på mig om det här, och jag har inte orkat lyssna, för jag har aldrig fått höra intressanta fakta. Det var bara lite pepp som behövdes. Så nu är jag taggad, nu vill jag plugga! Nu är jag redo att möta studentlivet. Och söka kan man väl alltid. Kommer jag in så kommer jag in, gör jag inte det får jag väl söka enstaka kurser till våren. Göra högskoleprovet igen, och förhoppningsvis få en bättre start på morgonen än sist, och avsluta med ett bättre resultat.

På tal om framtiden så såg jag något idag. På tisdagar tar jag och Violette bussen som vanligt ner till dansskolan, och precis som vi så är det ett gäng som alltid är där. Såna där fula, äckliga och dryga snorungstonåringar som skriker, slåss, svär och är allmänt störande. De har liksom alltid härjat i bussen, och man har bara himlat med ögonen och försökt tänka på något annat. Men IDAG, ska ni veta, hände något revolutionerande. Medan en av dem stod vid dörren och skrek så var det en äldre man bredvid som snabbt grabbade tag i killens nacke och började säga åt honom. Killen såg helt chockad ut och liksom spände sig så att axlarna var uppe vid öronen. Sedan fick han en snabb smäll på käften. Mannen backade tillbaka på sin plats, och allt blev helt tyst i bussen. Killen, knappt 14 år, ställde sig och såg skamsen ut. Han käftade inte emot, han började inte skoja om det med sina vänner. Han blev bara tyst. Fyfasen vad jag blev nöjd alltså. Jag log lika brett som om jag gjort hela grejen själv. Allt som behövdes var en tillsägning. Jag förespråkar inte barnaga, jag säger bara att vissa behöver det för att fatta. Den mannen kanske gav killen en ljusare framtid.

Rykten börjar förresten sprida sig på gymmet om att jag inte är fransk, och helt plötsligt kommer alla möjliga personer fram till mig och börjar prata och fråga som om jag vore en turistattraktion. Jag är på gymmet för att träna, inte bekanta mig med massa random människor. Så sluta ödsla min tid, din tid och alla andras genom att prata om mig. BARA IDAG har det kommit fram fyra pers till mig, under mina två och en halv timma på gymmet. T.ex. kom det fram en person till mig och sade, på stabbig engelska:
Random: Hello!
Jag: Hello.
R: My name is Blabla!
J: Ehm, okey...
R: And you?
J: Jasmin.
R: Wow, Jasmin! Where are you from?
J: Je suis suédoise. (= Jag är svensk.)
R: Aah, suédoise...
Under hela den här tiden har jag fortsatt gå, så när jag kommit tillräckligt långt bort för att naturligt kunna avsluta "konversationen" hör jag mannen vända sig till sina kompisar och säga "Elle est belle, hien?" (= Hon är vacker, va?). Vafan, jag hör dig!? Jag är inte en apa i en bur! Så låt mig träna och back the fuck off. Okey, människor är väldigt utåtriktade här, fransmän och fransoser i allmänhet alltså. Det må vara väldigt trevligt, men det betyder också i de flesta fall, sadly, att när en man börjar tala med en och man svarar vänligt tillbaka så tror de att man är intresserad. Så även om jag kanske verkar ohövlig, så gör jag det för mitt eget bästa, för att jag ska få lite andrum. Från början kändes det lite som ett bakslag för mig, då jag alltid vill vara gillad av alla och alltid framstå som snällast i världen. Men sen insåg jag att man måste vara lite egoist för att klara sig. Det kanske är väldigt charmerande att de säger massa fina och snälla saker, men man ska inte falla för det, såsom exempelvis en av tyskorna i vårt lilla gäng. Hon och våran "lokala fransman" som brukar vara med oss blev tillsammans rätt nyligt. Men direkt hon lämnar våran lilla klunga, så limmar han på alla. Charmiga, men ack så falska.

Nej, nu avslutar vi med något positivt! Ska fortsätta leta program, och göra lite te tror jag. :) Och avslutningsvis blir det nog en Halv åtta hos mig på det! Tjingeling världen!

Kommentarer
Postat av: Janne

Jag har varit i Stockholm och Spanien över en vecka och har inte hunnit läsa din blogg på ett tag...

Bra-1; att du börjar kolla utbildningar, Bra-2; att snorungen fick snoksmäll så han kanske lär sig, Bra-3; att du inte alltid behöver vara så vänlig mot alla utan lär dig att hålla distens. Jag har också idag på skarpen avhyst en ettrig säljare.

2012-03-22 @ 17:33:00
Postat av: Sandra

Jasmin!

Tips, sätt en ring på gifte-fingret. Detta kan faktiskt funka bättre än man tror ibland. Dock, be Warned! detta kan som konsekvens leda till mycket värre stalkers, du vet, smusslarna. De där som är stora fans av det som är lite förbjudet och otillåtet. Det är en fin balansgång.



SLU, finns inte det i flera städer? Vilka har du sökt till och vad har du sökt för program? Vad spännande! Det låter jättekul:) Veterinär eller? Även om du kommer in, så kan du alltid tacka nej och söka och komma in igen:) Man ska inte stressa. Jag började liksom plugga när jag var 22, det känns helt okej det med:)



Jag blir så peppad när jag kikar in och läser här. Så mycket energi. Så mycket vilja. Så mycket av allt, det sprudlar, bubblar. Det är mycket fint.



2012-03-23 @ 13:06:32
URL: http://liteanteckningar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0