Charleville-Mézières 2.0

Tjiinare mina kära vänner!
Idag har jag turistat för mig själv och gått runt och knäppt massa foton runtom i staden. Jag insåg att det inte är lång tid tills jag far igen, och jag har typ inte en enda bild av hur staden ser ut. Det är ju högst troligt att jag kommer ha glömt det om typ 60 år, så då vore det ju lämpligt att kunna plocka fram en bild och fräscha upp minnet lite. :) Jag gick sedan till samma park som jag och gänget haft pick-nick i tidigare, och satt och läste lite i solen. Jag hade även packat med ett litet mellanmål utifall jag skulle stanna länge, och det gjorde jag också. Jag hade kunnat sitta kvar där heela dagen om det inte vore så att en viss liten dam behövde få hämtning av moi från skolan.

När jag började min lilla papparazzirunda så var det mulet, och det kom någon enstaka regndroppe här och där. Det var dock bara skönt, för det var 25 grader i luften! Och när jag sedan kommit fram till parken, sådär en timme senare, så ploppade solen upp, och det har varit så varmt som 29 grader idag! Helt frickin' underbart. Kan tillägga att allt är super green också.
När jag gick ut genom dörren i morse för att lämna Violette i skolan så kände jag verkligen att jag var utomlands, på riktigt för en gångs skull. Det doftade verkligen utomlands, sådär som när man går ut för första gången för dagen och är beredd att upptäcka staden, världen. Och trots att klockan bara var knappt halv nio på morgonen så var det 17 grader i luften. Medan jag strosade omkring i staden under eftermiddagen så fortsatte jag följa den röda turisttråden, och det luktade mat från restauranger och barer, kaffe från caféer och nyutslagna blommor i varje hörn. Jag blev himla sugen på att åka på semester. Bara strosa runt, vara ledig. Ta bilder, köpa glass, upptäcka nya saker. Det kan jag likaväl här, jag kunde ha köpt en glass så hade jag haft allt det där, utom den totala ledigheten förstås. Och det är väl det viktigaste med semester.

För övrigt är jag så sjuk sugen på att baka och äta något mumsigt. Men ska försöka skärpa till kosten igen nu när jag varit och göttat mig i födelsedagsfika i typ en hel vecka. Så jag får sysselsätta mig med något annat, innan jag börjas dras mot köket i rent sockersug. ;)

Här kommer i alla fall ett urplock av bilderna jag tog! Jag hade tänkt lägga upp en film också, men jag blev inte nöjd med någon av dem, så det får vara. Ha det!

Precis utanför tågstationen finns en mysig liten park.

Med en liten vattenfontän!

Längst med varje huskant så spricker det upp maskrosor.
Känner mig nästan som hemma i Umeå, där det bara är utplacerat lite random konst varstans. Men jag tycker de här är fina faktiskt!

Utkanten av parken.

För att komma till parken måste man gå över en bro eftersom det är en mini-ö. Och när man gått över bron möts man av denna jättelika klocka. Den funkar inte längre dock. Men fin!

På bänken bakom trädet längst till vänster satt jag och gottade mig på idag!

Stekigt.

Lite hus. En klassisk fransk tant är en sådan som står och hänger ut genom fönstrena på övre våningen och kikar ner på förbipasserande.

Place Ducale - torget.

Också Place Ducale, men en annan sida.

"Stora" shoppinggatan. :D

En staty på Charles de Gonzague, grundaren av staden, eller något sånt.

Kyrkan bara några hundra meter från vårt hus.

En del av La Meuse, floden som rinner genom staden.

Det första man ser när man stiger ut från vår port! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0