Metz & Saarbrücken

First of all, så tänkte jag då och då skriva lite på franska här på bloggen, för jag har nämligen utökat mina besökare lite. :D Och såklart, så är det bra träning då jag inte går på franskalektioner längre. Funderade på att göra det förut redan när fina Linnéa började med det, men visste inte riktigt till vilken anledning.

I helgen har jag i alla fall haft det himla fint! Det är såna här saker som får en att vilja stanna. När man reser runt, upptäcker, njuter... och framförallt, är ledig. Typ allt annat får mig egentligen att vilja fara hem just nu.

Hursom, jag och Inga tog tåget till Metz i fredags kväll. Där mötte Ingas värdmammas mamma Marianne och hennes man Daniel upp oss. Vi åkte hem till dem och åt middag, och så var väl fredagen slut i stort sett.
/Le vendredi soir, moi et Inga sommes allées à Metz. Là, la maman de la maman hôte d'Inga et son mari venaient nous cherchaient. On a mangé le dîner est puis on a se couché.

På lördagen steg jag upp vid åtta och tog en dusch. Sedan när Inga också vaknat så åt vi frukost, och gjorde oss i ordning för att åka till Saarbrücken i Tyskland tillsammans med Marianne och Daniel. Från Metz så är det ungefär en timme med bil. Där blev det lite shopping för min och Ingas del, och sedan mötte vi upp Marianne och Daniel emellanåt och de bjöd på både glass och lunch. Eftersom jag och Inga spenderade hela tiden där i affärer så blev det inte så mycket sightseeing dock, haha! Men jag är nöjd med helgens köp. :) Vi gick även runt i ett väldigt stort köpcenter, där vi laddade upp med tyskt lösviktsgodis inför kvällen!
/Le samedi, on est allée à Saarbrücken en Allemagne. On a fait de shopping et déjeuné. Nous sommes aussi allées d'un grand supermarché et achetions de bonbons pour le soir.

På väg till Saarbrücken så skulle vi ta en bild, och precis när jag skulle ta så knockades våra huvuden ihop. Därav flinen, haha!

I köpcentret hittade vi T-shirt på burk bland annat.

Tyvärr den enda bilden jag fick på de söta tu, Marianne och Daniel, som bjöd oss på mat och husrum hela helgen.


Glass, mums!

När vi kom tillbaka till Metz igen så hämtade vi oss en stund hemma, och sedan fick vi en karta av Marianne att orientera oss fram med i Metz. Vi såg massa fina parker och gamla byggnader. Vi bestämde oss för att gå tillbaka till en av parkerna dagen efter och ta en picknick! Sedan åkte vi hem vid åtta så vi skulle hinna äta innan Eurovision Song Contest började!
/Quand on est revenue à Metz, on a se reposé un peu, et puis on a se promené dans le centre-ville. Finalement, nous sommes rétournée à la maison vers huit heures pour voir Eurovision Song Contest!






Helgens favoritbild! // La photo préférée pour le week-end!

HEJA SVERIGEEE, SOM VANN HELA SKITEN!! // ALLEZ LA SUÈDE QUI A GAGNÉ!!

Morgonen efter så tog vi det lite lugnt, åt frukost, och packade med oss en picknick för dagen. Sedan promenerade vi runt i stan för lite mer sightseeing. Bland annat så besökte vi ett konstmuseum. Slutligen så satte vi oss och åt vår matsäck i en fin park och slappade tills ungefär fyra, då vi åkte tillbaka hem, vilade lite, packade ihop allt och sedan åkte till tågstationen. Hemåt tuffade vi sedan runt halv sju. Slutet gott på en fin helg! Kan tillägga att vi bara pratade franska med Marianne och Daniel hela helgen. Och sedan pratade jag engelska med Inga förstås, så till slut började jag tänka på engelska. Bara ett steg kvar till franska nu!
/Le lendemain matin, on a continué de se promener dans la ville. On a visité le Centre Pompidou-Metz, et puis on a fait un pique-nique dans un parc. On est rentrée à la maison pour faire les valises vers quatre heures. Enfin, on a pris le train pour rentrer à Charleville-Mézières encore. Un super week-end!!

Centre Pompidou Metz, konstmuseum.

På museet fanns det tre våningar, där den första bestod av krigskonst, och annan konst och föremål från 1917.

Andra våningen bestod av "pillkonst" av ett antal amerikaner. Sjuukt fascinerande så mycket pilljobb det var på vissa väggmålningar. Man var tvungen att stå liksom några centimeter ifrån och titta för att se hur mycket detaljer det var.


Tredje våningen bestod av massa konstiga saker... Lite allt möjligt. Ren och skär konst helt enkelt. :P





Efter mycket tittande, hade vi sedan picknick i parken!

Det gick förbi den manligaste mannen av dem alla, som var ute och gick med sin hund och orm.

Ledsna över att åka hem igen... :( //Nous étions triste quand nous sommes rentrées.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0