Today was the IKEA-day!

Jösses alltså, vilken händelserik dag. Jag knallade iväg ungefär elva hemifrån. Blev sjukt stressad när jag kommit fram till tågstationen för att kön till biljettförsäljningen var oändlig och mitt tåg skulle gå inom loppet av tio minuter. Men jag hann. Var framme i Rethel 12.04 där Inga skulle komma och hämta upp mig med en av hennes värdfamiljs bilar. Ut mot motorvägen begav vi oss, med en utskriven vägbeskrivning från Google Maps i knäet. Vi var peppade, vi var igång, men en aning osäkra. Vi åkte dock precis så som beskrivningarna sade, men hamnade... ja, inte riktigt där vi hade planerat.

Resan till IKEA skulle ta en halvtimme enligt beskrivningen. Vi var framme klockan 14.20. Det tog oss två timmar alltså. Allt där emellan var ett kaos, haha! Måste dock berömma Inga för ett otroligt mod. Hade jag varit hon hade jag väl brytit ihop på någon väg och sagt "jag åker ingenstans förrän vi har en GPS!" Vi körde vilse typ en miljard gånger, körde åt båda hållen på två olika motorvägar dessutom, körde igenom hela Reims, höll på att krocka två gånger, stannade i en affär där vi dessutom inte heller hittade ut och frågade om vägen, ringde hennes värdfamilj två gånger o.s.v. o.s.v... Vi satt ibland i total hopplöshet vid någon vägkant, som sedan övergick till världens panikkaos med snabba beslut om utfarter eller borttappade på någon väg. Sedan kunde det plötsligt vända till extas när vi trodde att vi hamnat på rätt väg. Trodde. Det hände alltså ett par gånger. Men, slutet gott när vi såsmåningom rullade in på IKEAs parkering! Och först då kunde stressen lägga sig, och vi kände hur hungriga vi var.

Snabbt rusade vi upp till matsalen. Det blev köttbullar, brunsås, lingonsylt och mos för min del. Jag skulle för allt i världen inte ha annat! Sen köpte vi två olika tårtbitar att dela på. Med lite energi i kroppen satte vi sedan igång. Att vandra runt i IKEA är bara så jäkla mysigt. Den bästa butiken i världen typ. Jag hittade rätt mycket som jag skulle vilja ha, men kände att det var rätt onödigt att släpa med mig hem, eller bara rentutav jobbigt. Dock så hittade jag ett 6-pack med glas som jag inte kunde slita mig ifrån, så de fick följa med hem. Vid utgången shoppade vi även loss på svenska matvaror. Eller ja, jag köpte två paket gifflar och en påse köttbullar, och Inga köpte kakor till sin värdmamma som hon önskat. Sedan satte vi oss i restaurangen igen och fikade, jag en semla och Inga en kanelbulle. Och två koppar te.

Eftersom vi anlänt till IKEA senare än beräknat, så blev vi ju sena med att bli klara också såklart. Min familj plus jag hade blivit bjudna på middag hos några bekanta klockan sju, men jag skulle aldrig hinna hem tills dess. Så jag och Inga åkte hem till henne istället och åt middag där. Det blev, tro det eller ej, crêpes! Det blev alltså crêpesfredag för mig ändå after all. :) Det var första gången jag var hem till Inga, och även första gången jag träffade hennes värdfamilj, och alla djur såklart. De verkar ha ett så himla fint band. Blev nästan lite avis. Och dessutom har Inga totalt kört över min franska jämfört med hur det såg ut för några månader sen. Hon förstod ALLT de sade. Det gjorde verkligen inte jag. Även om man inte ska jämföra, så kan man inte låta bli att göra det. Dock så är vi ganska lika på att prata.

Förutom kaoset i början så har den här dagen varit helt fantastisk. Jag känner mig otroligt bortskämd på svenska delikatesser och svensk atmosfär, så nu får det nästan vara nog för ett tag. Otroligt nöjd är jag dock. Today was a good day, today was the IKEA-day!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0